Historie Scand 25 Classic

 

Scand 25 Classic

De Scand 25 Classic is een  klassieker uit de glorietijd van de Noorse scheepsbouw. Ze is nog steeds populair, niet in de laatste plaats omdat ze groot genoeg is om als gezinsboot te dienen.
Vanaf begin 21e eeuw zijn er diverse Friese leveranciers actief met de import van gebruikte Noorse en/of Zweedse spitsgatters, waar onder de Scand 25 Classic.

Oigineel gepubliceerd in advertentie (in Noors) dinsdag 3 maart 2014  

 

De Scand 25 Classic werd voornamelijk gebouwd tussen 1980 en 1985, veel zijn er geleverd met een 36 pk Bukh motor. De prijs schommelde tussen de 65.000 en 140.000 kronen.

De Scand 25 Classic werd gebouwd door de bekende Alf Jensen. De boot kwam in 1979 in de vaart en werd onafgebroken gebouwd tot het eerste Scand faillissement in 1991.  Daarna werd het van tijd tot  tijd opgeknapt en staat de boot nog steeds (anno 2014) op het modelprogramma van de huidige Scand-boot werf onder auspiciën van Agder Boat.

Hoeveel er door de jaren heen werden geproduceerd, is onbekend.  Maar in de hoogtijd dagen van 1980 tot 1985/86 had Scand drie sets productielocaties, Bergemoen in Grimstad, de Scand-faciliteit op Tromøya en één van Carat in Lillesand.  Deze laatste bouwde alleen halffabricaten.  Terje Bårdsen, voormalig algemeen directeur bij Scand Boats, suggereert dat er veel meer dan 1.000 boten  zijn gebouwd, misschien wel 2.000.

Toen de Scand 25 Classic in 1979 te water werd gelaten, was het een doel dat de boot minder dan NOK 100.000 zou kosten. De prijzen stegen waarschijnlijk iets tijdens de jaren 1980, maar de boot was nog steeds een redelijk betaalbaar. Een groot deel was gemotoriseerd met 36 pk Bukh, maar ook andere typen motorisering werd toegepast.

Toen de Scand 25 Classic werd gelanceerd,  had  hij het toilet achter  zich als een klein "buitentoilet".   Deze oplossing werd in 1983 gewijzigd met een toilet in de kajuit.  De meeste boten werden vervolgens geleverd met deze oplossing, waardoor in de kuip een mooie rondzit ontstond.  De Scand 25 Classic is een conventionele, maar voor zijn grootte, ruime, boot. De rondzit in de kuip kan worden omgezet in een zonnebank of een extra 2-persoonsbed, als u  dat wenst.  Daarnaast vind je in de kuip een kombuis aan bakboordzijde bestaande uit een gootsteen met koud water en een klein kooktoestel.  Aan stuurboordzijde tref je onder de bestuurdersstoel een elektrische koelbox aan. Zowel in de kombuis als in de boot  in het algemeen is er veel goed benutte opbergruimte.

In de kajuit bevindt zich ook een rondzit, rond een tafel. Hiervan is een zeer ruim tweepersoons bed te maken. Aan bakboordzijde bevindt zich de toiletruimte met een handmatig Jabsco toilet en wastafel.

De kuipvloer bestaat uit platen die  op een aluminium frame zijn gelegd.  Het biedt een zeer goede toegang tot alle installaties onder de vloer.  In het achterste gedeelte bevinden zich twee bilgepompen en een vetpot voor de vetgesmeerde keerring van de schroefas. Door deze opstelling is er een goede toegang tot de motor, zowel voor dagelijkse inspectie als voor groter onderhoud.

Met een 49 pk Bukh motor  werd een topsnelheid van 8,5 knopen bereikt. De kruissnelheid bedroeg rond de  6,5 tot 7 knopen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Project vuilwater afvoer

Project mast Scand 25 (navigatieverlichting etc.)

Project verwarmen