Historie Scand 25 Classic
Scand 25 Classic
De Scand 25
Classic is een klassieker uit de glorietijd
van de Noorse scheepsbouw. Ze is nog steeds populair, niet in de laatste plaats
omdat ze groot genoeg is om als gezinsboot te dienen.
Vanaf begin 21e eeuw zijn er diverse Friese leveranciers actief met de import van gebruikte Noorse en/of Zweedse spitsgatters, waar onder de Scand 25 Classic.
Oigineel
gepubliceerd in advertentie (in Noors) dinsdag 3 maart 2014
De Scand 25
Classic werd voornamelijk gebouwd tussen 1980 en 1985, veel zijn er geleverd met
een 36 pk Bukh motor. De prijs schommelde tussen de 65.000 en 140.000 kronen.
De Scand 25
Classic werd gebouwd door de bekende Alf Jensen. De boot kwam in 1979 in de
vaart en werd onafgebroken gebouwd tot het eerste Scand faillissement in
1991. Daarna werd het van tijd tot tijd opgeknapt en staat de boot nog steeds (anno
2014) op het modelprogramma van de huidige Scand-boot werf onder auspiciën van
Agder Boat.
Hoeveel er
door de jaren heen werden geproduceerd, is onbekend. Maar in de hoogtijd dagen van 1980 tot
1985/86 had Scand drie sets productielocaties, Bergemoen in Grimstad, de
Scand-faciliteit op Tromøya en één van Carat in Lillesand. Deze laatste bouwde alleen
halffabricaten. Terje Bårdsen, voormalig
algemeen directeur bij Scand Boats, suggereert dat er veel meer dan 1.000 boten zijn gebouwd, misschien wel 2.000.
Toen de Scand
25 Classic in 1979 te water werd gelaten, was het een doel dat de boot minder
dan NOK 100.000 zou kosten. De prijzen stegen waarschijnlijk iets tijdens de
jaren 1980, maar de boot was nog steeds een redelijk betaalbaar. Een groot deel
was gemotoriseerd met 36 pk Bukh, maar ook andere typen motorisering werd
toegepast.
Toen de Scand
25 Classic werd gelanceerd, had hij het toilet achter zich als een klein "buitentoilet". Deze oplossing werd in 1983 gewijzigd met
een toilet in de kajuit. De meeste boten
werden vervolgens geleverd met deze oplossing, waardoor in de kuip een mooie
rondzit ontstond. De Scand 25 Classic
is een conventionele, maar voor zijn grootte, ruime, boot. De rondzit in de
kuip kan worden omgezet in een zonnebank of een extra 2-persoonsbed, als u dat wenst.
Daarnaast vind je in de kuip een kombuis aan bakboordzijde bestaande uit
een gootsteen met koud water en een klein kooktoestel. Aan stuurboordzijde tref je onder de
bestuurdersstoel een elektrische koelbox aan. Zowel in de kombuis als in de
boot in het algemeen is er veel goed
benutte opbergruimte.
In de kajuit bevindt zich ook een rondzit, rond een tafel. Hiervan is een zeer ruim tweepersoons
bed te maken. Aan bakboordzijde bevindt zich
de toiletruimte met een handmatig Jabsco toilet en wastafel.
De kuipvloer bestaat uit platen die op een aluminium frame zijn gelegd. Het biedt een zeer goede toegang tot alle installaties onder de vloer. In het achterste gedeelte bevinden zich twee bilgepompen en een vetpot voor de vetgesmeerde keerring van de schroefas. Door deze opstelling is er een goede toegang tot de motor, zowel voor dagelijkse inspectie als voor groter onderhoud.
Met een 49 pk
Bukh motor werd een topsnelheid van 8,5
knopen bereikt. De kruissnelheid bedroeg rond de 6,5 tot 7 knopen.
Reacties
Een reactie posten