Rompsnelheid bepalen
We vinden verschillende versies van motorisering terug in de spitsgatters. Niet alleen qua merk maar ook qua vermogen.
Onze spitsgatter heeft een 75 PK Volvo Penta motor. Maar we komen dezelfde boot ook regelmatig tegen met een 35 of 50 PK motor. Hoe zinvol is meer vermogen?
Rompsnelheid
Theoretisch vaart een boot niet sneller dan haar rompsnelheid. Alleen door bijvoorbeeld te planeren kan de snelheid weer toenemen. Dus meer vermogen dan waarmee je de romsnelheid behaald is eigenlijk onnodig.
Rompsnelheid berekenen.
De rompsnelheid bereken je d.m.v. de wet van Froude. De bijbehorende formule luidt Vmax (in knopen) = 2,43 X √ lwl (lengte waterlijn in m.)
Voor onze Scand 25 dus: Vmax = (2,43 x √ 7.5 = 2,43 x 2,74 =) 6,658 knopen = 12,3 km/u
(1 knoop = 1 zeemijl = 1852 meter; dus de uitkomst in knopen vermenigvuldigen met 1,852 geeft de maximale snelheid in km/u.)
Bij een toerental van 2.000 t/min, geeft de GPS ongeveer 10 km/u aan voor onze Scand 25. Bij ca. x t/min bereikt de boot de 12 km/u. Dit loopt op tot can 13 km/u door meer vermogen te geven totdat ca. y t/min bereikt is. Aangezien de boeg redelijk uit het water klimt bij nog meer vermogen neemt de snelheid i.d.d. weer toe tot zo'n 15 km/u bij 4.000 t/min en heel veel herrie! Het max aantal toeren ligt rond de 4.200 t/min voor onze motor.
Meer interessante info trof ik aan op onderstaand blog: https://bootaandrijving.nl/
Reacties
Een reactie posten