Project Electra

 Onze Scand 25 is voorzien van een start-accu, een service-accu en ook een boegschroefaccu.
Allen 12 V.

Accu monitor

Om de laadstatus van de accu's te kunnen monitoren zijn twee Victron Energy Smart Shunts geplaatst. Deze wordt via een VE-direct kabel aangesloten op de Raymarine Axiom 7+ MFD.

Omdat voorheen diverse aansluitingen op de - pool van de startaccu werden gecombineerd, en deze straks op de "load" aansluiting van de Smart Shunt aangesloten dienen te worden, is naast de Smart Shunt een zogenaamde "heavy-duty" verdeelstrip geplaatst, zoals bijvoorbeeld: Verdeelstrip Heavy duty | Busbar 12v - VenemaTech.shop

12V verbruikers

Momenteel zijn de meeste verbruikers direct aangesloten op het 12V DC netwerk aan boord. Uiteraard en gelukkig zijn de verschillende verbruikers apart gezekerd en treffen we verschillende diameters bekabeling aan.

Omdat we meer verbruikers op / rondom ons dashboard in de kuip zullen aansluiten is er 1 verbinding vanaf de accu naar een verdeelstrip achter het dashboard geplaatst en zijn van daaruit de diverse verbruikers aangesloten. 

Eén van de afwegingen was om de stroomtoevoer achter het dashboard aan te sluiten op een zekeringhouder zoals bijvoorbeeld: Standaard steekzekeringhouder | VenemaTech - VenemaTech.shop. Een alternatief en de optie voor de massa-aansluiting is: Verdeelstrip 10-voudig | Busbar 12 volt - VenemaTech.shop. Ook ASA levert een oplossing, zie bv ASA WALAANSLUITKASTJE TYPE 1.
Er is in eerste instantie voor gekozen de bestaande zekeringhouder (steen-zekeringen) in gebruik te laten.

Walstroom

De bestaande walstroomaansluiting loopt direct van de invoer naar een 230V stopcontact. Hierop is de acculader aangesloten. 

Voor ons gemak en betere compatibiliteit in de Friese havens, is een nieuwe 230 V wal aansluiting geplaatst en een nieuwe laadkabel aangeschaft, zie: Shore Power Cable - Victron Energy

Ter bevordering van de veiligheid aan boord is een aardlek/16Amp automaat tussen de walstroom invoer en verbruiker (acculader) geplaatst. Zoals bijvoorbeeld: Walstroom kast aansluiting - VenemaTech.shop

Een andere optie is: automatenkast: SEP -TS4 opbouw 4 module kast wit (elektroshop.nl); te voorzien van 1 combi aardlek + automaat voor walstroom toevoer en dezelfde automaat met als invoer de uitvoer van de omvormer. aardlekschakelaar installatieautomaat gecombineerd 16A 30Ma smal 18mm 230V (elektroshop.nl)

Galvanische Isolator

De aarde van de 230 V walstroom is ofwel niet aangesloten op het stopcontact voor de Acculader, of direct aangesloten. Om  elektrolytische corrosie te voorkomen is een galvanische isolator geplaatst die de aarde onderbreekt. Zie: Victron Galvanische isolator VDI-16, VDI-32 en VDI-64

230V aan boord

Het 230V boordnetwerk, is aangesloten op een Mastervolt Sine omvormer. Deze krijgt zijn voeding dus van het 12V DC systeem aan boord en zet dit om naar 230V AC.

Te doen:

Omschakelautomaat

Als we nu 230 V vragen van het boordnetwerk, dan wordt dit geleverd door de omvormer ede 12 V accu's. In de haven liggend kunnen we walstroom aansluiten. Maar die levert vermogen aan de acculader welke vervolgens weer 12V aan de accu's levert om dit dan weer via de omvormer om te zetten naar 230 V. 

Om deze dubbele omzetting te voorkomen kan een omschakelautomaat geplaatst worden, zoals Filax 2 - Victron Energy. Deze automaat herkent dat er 230 V walstroom wordt geleverd en schakelt die direct op het boordnetwerk. Is er geen 230 V aanvoer, dan wordt de 230 V die vanuit het boordnetwerk gevraagd wordt, geleverd door de omvormer met accus.

Uitleg over het verschil tussen DC en AC? zie: Electra aan boord: AC / DC

Uitleg over de kabeldikte? zie: Kabeldikte


Reacties

Populaire posts van deze blog

Project vuilwater afvoer

Project mast Scand 25 (navigatieverlichting etc.)

Project verwarmen